Op 10 april 2017, bij het bespreken van de uitkomsten van ‘Enschede Wekt Op’, heeft de gemeenteraad het College opdracht gegeven een energievisie op te stellen. In het raadsvoorstel stond beschreven dat de energievisie ruim een jaar later, mei/juni 2018 door de raad zou worden vastgesteld. Met het aangenomen amendement van GroenLinks ‘voortvarend aan de slag met de resultaten van Enschede Wekt Op’ is de reikwijdte van de op te stellen energievisie verbreed, waardoor extra tijd nodig zou zijn voor het opstellen van de energievisie. Begin 2019 leek destijds een realistische planning.

Sindsdien is het moment waarop de energievisie door de raad kan worden vastgesteld, meermaals opgeschoven.

In de brief van het College dd. 14 juni 2019 betreffende het aanbieden van de discussienota energievisie en visie landelijk gebied, schrijft het college dat beide visies in het eerste kwartaal van 2020 ter vaststelling aan de raad worden aangeboden. Tijdens de Commissie omgevingsbeleid op 13 januari jongstleden werd ons echter verteld dat de energievisie waarschijnlijk pas in het laatste kwartaal van dit jaar ter vaststelling naar de raad komt. Oftewel een extra vertraging van 3 kwartalen. GroenLinks begint er moedeloos van te worden en vraagt zich meer en meer af of dit college überhaupt doordrongen is van de noodzaak om met spoed substantiële stappen te zetten om te komen tot een volledig duurzame gemeente.

GroenLinks heeft hierover de volgende vragen:

1. Is het college, en in het bijzonder de wethouder duurzaamheid, zich bewust van de urgente noodzaak om ook in Enschede een stevige bijdrage te leveren aan de transitie van fossiele naar duurzame en hernieuwbare energiebronnen?
2. Zo ja, hoe komt het dat de energievisie opnieuw 3 kwartalen vertraging op lijkt te lopen?
3. Kan het college garanderen dat de energievisie tijdig aan de raad wordt aangeboden zodat deze nog in 2020 door de raad kan worden vastgesteld?
4. Vindt het college het, gezien de urgentie, redelijk en uitlegbaar dat het opstellen van de energievisie nu al 3,5 jaar in beslag lijkt te gaan nemen? Zo ja, wat is dan die uitleg van het College?
5. Graag een tijdlijn met toelichting welke stappen en acties er vanaf april 2017 allemaal zijn genomen om de energievisie op te stellen. Voor de periodes dat er weinig of geen vooruitgang is geboekt, graag een toelichting wat daarvan de oorzaak was.
6. Is het college bereid, gezien de extra vertraging van de energievisie, vooruitlopend op die visie al voorbereidende stappen te zetten richting het realiseren van grotere zonne- en windenergieprojecten, zodat deze direct na vaststellen van de energievisie in procedure kunnen worden gebracht? Zo nee, waarom niet?

In het coalitieakkoord ‘Trots Lef Bouwen Kansrijk Enschede’ staan op 4 pagina’s over duurzaamheid allerlei concrete actiepunten.

GroenLinks heeft hierover de volgende vragen:

7. Graag ontvangen we een stoplicht-overzicht met de voortgang/stand van zaken van alle acties en voornemens uit het hoofdstuk duurzaamheid (pagina 9 t/m 12) van het coalitieakkoord, met per actie/voornemen een toelichting:
 - wat er tot nu toe concreet aan het betreffende punt is gedaan;
 - wat er het resterende deel van deze collegeperiode (verder) aan gedaan gaat worden;
 - in hoeverre we op koers zijn om het betreffende punt binnen deze collegeperiode te realiseren;
 - indien een punt niet binnen deze periode lijkt te worden gerealiseerd, wat hiervan de oorzaken zijn en welke acties en/of besluiten van de raad nodig zijn om alsnog tot realisatie binnen deze collegeperiode te kunnen komen.

Eén van de punten uit het coalitieakkoord luidt: “We monitoren nauwkeurig of we onze ambitie, 8% binnen de gemeentegrenzen op te wekken duurzame energie, halen. Mocht na twee jaar blijken dat we achter blijven, dan worden automatisch twee andere zoekgebieden opengesteld voor het realiseren van extra windenergie.”
Op technische vragen over de stand van zaken voorafgaand aan de laatste begrotingsbehandeling, kregen we de cijfers van 2017, die tijdens de coalitievorming al bekend waren. Recentere cijfers waren nog niet beschikbaar.

8. Wat houdt de genoemde nauwkeurige monitoring in en met welke regelmaat komen actuele cijfers beschikbaar over zowel het totale energiegebruik binnen onze gemeente alsmede het percentage lokaal opgewekte duurzame energie daarvan?
9. Welke duurzame energieprojecten zijn er sinds het begin van deze collegeperiode gerealiseerd? En hoeveel duurzame energie wekt elk van deze projecten op?
10. Wat is de actuele hoeveelheid energie die in Eschede wordt verbruikt en wat is hiervan het actuele percentage duurzame energie dat binnen onze gemeente wordt opgewekt?
11. Is het college van mening dat er voldoende voortgang wordt geboekt om de doelstelling van 8% extra duurzame energie aan het eind van deze collegeperiode te bereiken?
-   Zo ja, op basis van welke gegevens trekt het college deze conclusie, gezien er in oktober  jl. nog steeds geen nieuwere cijfers beschikbaar waren dan die van 2017?
-   Zo nee, wat is de oorzaak dat we achterlopen en wat moet er worden gedaan / wat moet de raad besluiten om deze achterstand in te lopen?

De energievisie zal nog niet zijn vastgesteld binnen twee jaar na het aantreden van het huidige college en kan dus niet als kader dienen voor het aanwijzen van de twee extra zoekgebieden.

12. Op basis van welke criteria zal het college bepalen (of heeft het college bepaald) wat die twee extra zoekgebieden zijn?
13. Is al bekend om welke gebieden het gaat? En zo ja, welke zijn dat dan?

Op 20 december jl. heeft de Hoge Raad de uitspraken van de rechtbank en het gerechtshof in de klimaatzaak van Urgenda tegen de staat bevestigd. De uitspraak is daarmee definitief: Nederland moet eind 2020 25% minder broeikasgassen uitstoten dan in 1990.
GroenLinks vindt dat ook Enschede onze bijdrage aan deze opgave moet leveren, en heeft daarom de volgende vragen:

14. Hoe kijkt het college aan tegen de uitspraak van de Hoge Raad?
15. Wat betekent deze uitspraak voor (het klimaat en energiebeleid van) Enschede?
16. Hoe groot was de totale uitstoot aan broeikasgassen in Enschede in 1990 en hoe groot is deze momenteel?
17. Is 25% reductie t.o.v. 1990 voor Enschede haalbaar met het huidige beleid/inzet? Graag toelichten.
-   Zo nee, wat moet er veranderen / wat moet de raad besluiten om aan het eind van dit jaar wel 25% reductie te kunnen realiseren?

-------------------------------

In de pers: Tubantia 21-01-2020