In september waren de Enschedese raadsleden op werkbezoek in  Eindhoven. De griffie had een mooi programma samengesteld. We hebben veel indrukken opgedaan. Maar wat neem je daarvan mee naar de Enschedese politiek?

City marketing
Sinds 2012 kent Eindhoven een Stichting Eindhoven 365 die zich bezig houdt met City Marketing. Eindhoven wordt als ‘merk’ gepromoot. Volgens directeur Peter Kentie draait het om de vraag “Wat is Eindhoven?” Het antwoord daarop is gevonden door met inwoners en partijen en influencers aan de praat te gaan over de identiteit van Eindhoven. Dit leverde het volgende beeld op voor de identiteit, het imago en de ambitie.
 

Hieruit is de ambitie voortgekomen die afgekort TDK is. Dit zijn de 3 economische pijlers waarop Eindhoven zich continu profileert. TDK staat voor Techniek, Design en Kennis. De gehele gemeenteraad in Eindhoven heeft ervoor gestemd dat Eindhoven zich nationaal en internationaal op TDK op de kaart wil zetten. De Stichting zorgt ervoor dat Eindhoven nationaal en internationaal bekendheid krijgt door festivals te organiseren zoals de internationaal bekende designweek, met influencers aan het werk te gaan en Eindhoven als dynamisch merk te promoten. Zo ontstaat er een levendige bruisende stad waar veel mensen op af komen.  Dit levert veel bezoekers op, nieuwe initiatieven en nieuwe ondernemers op het gebied van innovatie en techniek. Tevens is er een prachtig logo ontwikkeld wat als open bron beschikbaar is voor iedereen om er iets moois mee te doen. We hebben gezien dat dit werkt. Inwoners en bedrijven maken het logo passend voor eigen gebruik.

Effectieve marketing van stad en regio is een uitdaging. Be good and tell it, is ook in Enschede en Twente een veelgehoord motto en via de regio en Enschede Promotie is hier veel aandacht voor. Focus is daarbij van belang. Een duidelijke en vooral onderscheidende boodschap moet het doel zijn. Waar zijn we goed in en willen wij ons op laten voorstaan? Eindhoven biedt sowieso een interessant voorbeeld.