Nadat in 2012 de fietsvisie is vastgesteld, is men in Enschede voortvarend aan de slag gegaan met het aanleggen en verbeteren van fietsroutes. Onder andere is een groot deel van de fietssnelweg F35 tussen Enschede en Hengelo gereed, zijn diverse fietsstraten aangelegd en zijn bij steeds meer verkeerslichten wachttijdindicatoren geplaatst. Ook is Enschede de campagne ‘Fietsstad 2020’ gestart met de inzet om in 2020 verkozen te worden tot fietsstad van Nederland. GroenLinks is vanzelfsprekend erg blij met de vele investeringen in en verbeteringen van de fietsroutes in onze stad. Iets waar GroenLinks al jarenlang voor heeft gepleit.

Tegelijkertijd constateert GroenLinks helaas ook dat fietsers er op andere plekken in onze stad op achteruit gaan: Rotondes (waar fietsers voorrang hebben) worden vervangen door verkeerslichten, bij veel verkeerslichten krijgen fietsers minder vaak groen en langs verschillende wegen zijn of worden vrijliggende fietspaden vervangen door fietsstroken.

Het beeld ontstaat hierdoor dat de gemeente niet volmondig voor de fiets kiest, maar vooral voor de fiets lijkt te kiezen op plekken waar dat niet te veel ten koste gaat van de automobilist. Op plekken waar belangen van fietsers en automobilisten elkaar raken, kiest de gemeente in de ogen van GroenLinks nog te makkelijk voor de auto. En dat is om meerdere redenen jammer: fietsen is gezonder en beter voor milieu en leefbaarheid, infrastructuur voor fietsers is veel goedkoper dan voor auto’s en stimuleren van de fiets is een erg effectieve manier om verkeersdrukte aan te pakken.

Daarnaast doet deze dubbele houding naar onze mening afbreuk aan de campagne ‘fietsstad 2020’. Want als de gemeente niet onomwonden voor de fiets kiest, hoe overtuigend is dan de oproep aan bewoners om de fiets in plaats van de auto te nemen? En hoe serieus wil je dan echt verkozen worden tot fietsstad van Nederland?

Wat GroenLinks betreft kiest de gemeente volop voor de fiets, ook als dat tot gevolg heeft dat de automobilist hier en daar wat langer onderweg is.

Ook de Fietsersbond heeft diverse klachten ontvangen over de verslechtering van fietsroutes. Reden voor de Fietsersbond om een brief naar het college te sturen en op haar website te publiceren [1]. In die brief benoemt de fietsersbond veel punten die ook GroenLinks al eens in commissies en andere bijeenkomsten heeft aangestipt.

De brief van de Fietsersbond en de eigen ervaringen met verslechterende fietsroutes, zijn voor GroenLinks aanleiding om het college schriftelijk te vragen waar ze staat wanneer er gekozen moet worden tussen fiets en auto, hoe het college dergelijke afwegingen maakt en hoeveel belang het college eraan hecht om in 2020 tot fietstad van Nederland verkozen te worden.