GroenLinks vindt dat de gemeente veel meer kan doen om inkomensondersteunende maatregelen bekend te maken bij inwoners en professionals. En dan gaat het hierover.

De individuele Studietoeslag (kortweg IST)
De IST is bedoeld voor studerenden met een fysieke of psychologische beperking. Twente breed is er afgesproken dat de aan te vragen bijdrage, maximaal € 100,-  per maand mag zijn. Vroeger konden deze studenten in het kader van hun Wajong geholpen worden. Nu zijn de beschikbare middelen van 53 miljoen landelijk toegevoegd aan de Participatiewet gelden. Slechts 19 mensen hebben een verstrekking ontvangen in 2018. Landelijk is geconstateerd dat van de € 53 miljoen er maar liefst € 50 miljoen niet is gebruikt.

GroenLinks heeft hierover onlangs de volgende vragen gesteld;
1    Welk budget is er voor de IST Enschede beschikbaar voor 2018 en 2019 binnen de participatiegelden / middelen sociaal domein?
2    Wat zijn de totaalkosten voor de 19 verstrekkingen over 2018?
3    Naar berekening van GroenLinks zou er een bedrag van ongeveer € 510.000,- voor 2018 in Enschede niet zijn besteed. Landelijk was er voor 2017 € 53 miljoen beschikbaar.
4    Volgens de CNV jongeren en de LSVB zou het te verstrekken bedrag per maand € 282,- dienen te bedragen. Wat is de reden om het bedrag Twente breed op slechts € 100,- per maand maximaal te zetten?
5    Zie bijlage : brief LSVB [1]

Het Kindpakket
Het kindpakket is bedoeld voor de ruim 5900 kinderen in Enschede die in een gezin wonen met een inkomen tot 120 % van het sociaal minimum. Dit pakket is bedoeld om kinderen maximaal te kunnen laten meedoen in de samenleving. Er kunnen aanvragen gedaan worden op het gebied van gezondheid en kleding, participatie en ontwikkeling en leermiddelen. Hiermee zijn verschillende organisaties in Enschede bezig. Wat blijkt? De Stichting Leergeld heeft € 229.000,- niet kunnen besteden in 2018 en dit bedrag wordt teruggevorderd door de gemeente Enschede en waarschijnlijk teruggestort in de algemene middelen, tenzij er een meerderheid is om deze middelen alsnog aan te wenden voor deze doelgroep. Heeft de Stichting Leergeld haar werk niet goed gedaan? Zo kunnen we het niet stellen, want de beschikking van deze middelen en hiermee het budget kwamen pas halverwege 2018 beschikbaar en dit is te wijten aan de gemeente.

GroenLinks is van mening dat er veel meer energie moet worden gestoken in het bereiken van studenten met een beperking. Juist zij hebben een bijdrage aan de studiekosten hard nodig. Ook zijn wij van mening dat elke beschikbare euro voor de armste kinderen in onze stad moeten worden ingezet. Een proactieve overheid is hierbij een must. De raadsleden tijdig informeren tussentijds zodat wij kunnen bijsturen is een streven waarmee wij nu aan het werk gaan.