Vanaf de verkiezingen is er bijna wekelijks een werkgroep bij elkaar gekomen om met elkaar te bedenken wat een Enschede Akkoord in zal moeten houden en hoe dit eruit moet gaan zien. Van elke partij was er iemand aanwezig om hier samen handen en voeten aan te geven. Het was een groot goed om in samenwerking bij elkaar te komen tot iets dat gedragen wordt door iedereen.

Lees hier het Enschede Akkoord en waar het voor staat, op enschede.nl.

Tijdens deze wekelijkse bijeenkomsten is besloten dat we de straat op gaan om als nieuw gekozen raad met onze inwoners het gesprek aan te gaan. Dit betekende een open gesprek met de inwoners, los van onze politieke kleur, om te horen wat zij belangrijk vinden. En om te vragen of ze betrokken willen blijven bij verdere stappen die genomen zullen gaan worden met het Enschede Akkoord.

Zaterdag 30 juni jl. was het moment om de straat op te gaan voor het Enschede Akkoord. Alle 12 politieke partijen deden hier aan mee. 12 groepen gingen de straat op gegaan om te horen wat er speelt bij onze inwoners en te vragen welke onderwerpen zij belangrijk vinden. Elk raadslid dat in de werkgroep zit was verantwoordelijk voor het bij elkaar krijgen van een groep. Iedereen kon hierbij aansluiten en via M-pact waren er vrijwilligers geregeld voor de groepen die nog wel wat extra mankracht konden gebruiken. Wij van GroenLinks hadden een grote en mooie club mensen bij elkaar om samen bij winkelcentrum Stokhorst het gesprek aan te gaan. Eerst hebben we ons verzameld bij Marianne thuis, is er besproken wat de bedoeling was en zijn we met goede moed de straat op gegaan. 1Twente is die ochtend ook nog langsgekomen om te filmen en mensen waren voornamelijk enthousiast over het feit dat de gemeenteraad als geheel graag wil luisteren naar wat er speelt in de stad. Na afloop hebben we met de mensen die wilden nog een gezellige lunch bij Marianne gehad. Deze dag hebben we een prachtig wit t-shirt en een pet gekregen met Enschede Akkoord erop. Sommigen zijn hier nu trotse bezitter van ;).

Een punt(je) van ergernis is wel geweest dat de online vragenlijst niet naar behoren heeft gewerkt. Erg spijtig natuurlijk, maar hiervan is goed geleerd voor een volgende keer. Desalniettemin is er mede dankzij onze groep genoeg input opgehaald om te kunnen duiden welke onderwerpen er leven in onze gemeente.

De uitkomsten van de enquête geven inzicht welke onderwerpen er meer of minder leven. De onderwerpen die het meest worden genoemd zullen als eerst door de gemeenteraad opgepakt worden om verder, samen met bewoners, op te pakken. Een fijne, schone en veilige leefomgeving kwam specifiek naar voren als belangrijk punt van aandacht.

Op zaterdag 8 september zal er een vervolg worden gegeven middels een klein festival (georganiseerd door D’RAN) in het Stadhuis. Deze dag is het ook Open monumentendag. Het programma is nog niet helemaal bekend, maar er zullen waarschijnlijk een paar kleine theatervoorstellingen zijn en informatie-sessies. Ook zijn er veel raadsleden aanwezig die graag in gesprek gaan met bewoners die meer kwijt willen of actief betrokken willen zijn bij onze stad middels het Enschede Akkoord.

Namens GroenLinks Enschede ben ik graag betrokken bij deze werkgroep die zeer waarschijnlijk na het zomerreces opgewaardeerd zal worden tot een commissie.