Sinds ik in deze raadsperiode woordvoerder zorg ben valt me op hoe professioneel het seniorenplatform voor diverse onderwerpen aandacht vraagt. Ik heb de voorzitter gevraagd om een toelichting op de belangrijkste speerpunten van het seniorenplatform. In dit artikel een nadere kennismaking met seniorenplatform en voorzitter.

Hanny Flore of mevrouw Flore, aangezien ze oud-onderwijzeres is en er ruimschoots tweemaal mijn jaren op heeft zitten (waarvan een groot deel in Enschede), is voorzitter van het seniorenplatform. Ze vindt het vanzelfsprekend om maatschappelijk betrokken te zijn en vindt het met name van belang 'om te zien hoe signalen uit de stad worden omgezet in beleid'. Dat hoeft niet te verbazen: eind vorige eeuw was Flore twaalf jaar raadslid voor de PvdA in Enschede. Het is mooi om te zien hoe intensief en geduldig zij zich voor de stad inzet.

Niet alleen fungeert het seniorenplatform als belangenbehartiger van senioren, ook is het een vraagbaak voor senioren en voor beleidsmakers (al beseffen de laatste dat niet altijd). De WMO-raad is het officiële lokale adviesorgaan van de gemeente, maar het seniorenplatform kijkt niet alleen of het ondersteuningsaanbod voldoende is, het let er ook op of het potentieel van ouderen goed wordt gezien. Zo heeft het seniorenplatform een eigen invalshoek en denkt het bijvoorbeeld mee over een plan van aanpak van M-pact waarin specifieke aandacht is voor werving en plaatsing van 'seniore' vrijwilligers. Overigens denk ik ook dat er aanleiding is om behalve met zorg en ondersteuning met het vitaal houden van ouderen bezig te zijn, zoals het seniorenplatform doet. Een aantal zaken die het seniorenplatform graag ziet doorontwikkelen wil ik noemen:

• Mensen wonen langer zelfstandig thuis, maar vitaal en 'onder de mensen' blijven gaat soms niet vanzelf. Daarom is er behoefte aan een kennisknooppunt en samenhangend beleid, gericht op (zelfstandig blijven) wonen, welzijn en preventie.
  • De WMO biedt vaak geen oplossing voor mensen die aanpassingen in huis nodig hebben. Het blijft belangrijk om te zoeken naar aanvullende maatregelen voor zowel huiseigenaren als huurders. Het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting biedt gemeenten de mogelijkheid de blijverslening en de verzilverregeling aan te bieden.
  • De toegankelijkheid van informatie o.a. over initiatieven (zoals de burenhulpdienst) en voorzieningen die er zijn, kan nog steeds verbeteren. De inlooppunten en wijkwijzers kunnen hier een belangrijke rol vervullen.
  • Respijtzorg voor mantelzorgers.

Het seniorenplatform is met uitvoerende instanties als M-pact en Alifa Welzijn Ouderen in gesprek, ik hoop met goed gevolg. Daarnaast denk ik dat de bestuur en politiek volop in gesprek moeten blijven met het seniorenplatform om goed leeftijdsvriendelijk beleid te kunnen voeren.