Op 12 november jl. werd de gemeentebegroting 2019-2022 in de gemeenteraad besproken. GroenLinks heeft daarbij onder meer voorstellen ingediend voor meer budget voor duurzaamheid en voor een onderzoek naar mogelijke maatregelen die de gemeente kan nemen om de luchtkwaliteit te verbeteren.

Hoewel in de vergadering door meerdere partijen werd benadrukt dat het budget voor duurzaamheid in deze begroting erg beperkt is, stemde uiteindelijk geen van de coalitiepartijen voor een aanscherping van hun eigen begroting. Wel heeft GroenLinks voldoende aanknopingspunten gehoord om op een later moment, bijvoorbeeld bij de zomernota 2019, een nieuwe poging te wagen voor meer inzet en budget op duurzaamheid.

Na ca 3,5 jaar in de gemeenteraad aandacht te hebben gevraagd voor een betere lucktkwaliteit in Enschede, heeft GroenLinks op dit belagrijke dossier wel een duidelijke ‘overwinning’ geboekt. Ondanks dat het College negatief adviseerde vanwege de ambtelijke inzet die nodig is, stemde een meerderheid van de raad voor onze motie om voor de zomer in beeld te brengen wat de gemeente zoal kan doen om de luchtkwaliteit in Enschede te verbeteren en wat van die maatregelen de kosten en opbrengsten zijn. Ook heeft de gemeenteraad met onze motie uitgesproken dat er meer aandacht dient te komen voor de overlast door houtkachels. Er wordt in beeld gebracht wat de ervaringen zijn bij gemeenten die hiervoor regels in hun plaatselijke verordening hebben opgenomen en een poging gedaan om een voorlichtingscampagne gezond stoken te starten.

Motie: Schone Lucht