In deze tijd zijn de rentes zo laag dat je met sparen een verwaarloosbare rente krijgt van ietsje meer dan 0 % en bij een persoonlijke lening hooguit zo’n 4.5 % rente moet betalen. Er is een groep mensen die bij de reguliere banken niet in aanmerking komen voor een persoonlijke lening. Zij hebben een te laag inkomen en dus weinig afloscapaciteit, of hebben schulden. Ook als je geen schulden hebt maar wel bij het BKR staat genoteerd kom je niet in aanmerking voor een lening. Zo ben je dan aangewezen op de enige bank die je nog kan helpen: de Stadsbank Oost Nederland.

De Stadsbank hanteert echter een rentepercentage van 10.9 % voor de Sociale Lening (SL) tot € 2.500,- en 11.9 % voor een combilening van max €  2.500,-. Dit staat in geen verhouding tot de rentes van de commerciële banken en dit vindt GroenLinks buiten alle proportie. Dit moet anders.

Wat hebben we ondernomen?
Eerst hebben we onderzocht hoe het zit. De Stadsbank Oost Nederland is werkzaam in de Twentse en een paar Achterhoekse gemeenten. Het blijkt zo te zijn dat elke gemeente sinds 1 januari 2018 kan afspreken met de Stadsbank welke rentetarieven zij willen voor de SL en Combilening. Het hoge tarief dat de Stadsbank noemt is voor hen kostendekkend. Mocht een gemeente een lager tarief willen hanteren dan moet het verschil door de gemeente worden bijgepast.

Welke tarieven hanteren de buurgemeenten?
Bij de Stadsbank is opgevraagd welke gemeenten een lager tarief hanteren en dat zijn er op dit moment al 7. Hiermee erkennen zij dat het ook voor mensen met de kleinste inkomens mogelijk moet zijn om voor een gunstig tarief een lening af te sluiten. Een lagere rente betekent dat er meer bestedingsruimte is voor de lening en dat is gunstig want ook de Stadsbank wijst mensen af gezien hun afloscapaciteit een te hoog bedrag willen lenen.

Over wie gaat het eigenlijk en waarom moet er een sociale lening worden afgesloten?
Er zijn veel gezinnen met kinderen, alleenstaande ouders of alleenstaanden die moeten leven van een inkomen op of net boven bijstandsniveau. In ons rijke land leeft 1 op de 9 kinderen in armoede. Als je zelf ruim boven bijstandsniveau zit is het moeilijk te begrijpen hoe goed deze groep mensen hun stinkende best doen om elke dag, elke maand weer uit te komen met hun inkomen. Het lukt velen toch steeds weer om dit te klaren, vaak door zichzelf of de kinderen veel te ontzeggen. Tot er iets kapot gaat, de wasmachine, de tv, fiets van de kinderen etc. en dan zitten zij met de handen in het haar, hoe ga ik dit betalen???… en zo kom je toch bij de Stadsbank terecht met die hoge rentes.mMee kunnen doen in onze samenleving is voor arme mensen letterlijk een struggle for life. Een lagere rente bij de lening kan betekenen dat je toch die wasmachine kunt kopen of de nieuwe fiets voor je kinderen. Dat je weer zelfredzaam kunt zijn en erbij hoort.

We besluiten om een motie in te dienen met het voorstel de rente te verlagen naar 4 %
Om een motie aangenomen te krijgen moet je een meerderheid aan stemmen weten te winnen in de Raad. Dit is een hele toer. Het College moet het vervolgens uitvoeren dus is het verstandig van tevoren de motie te bespreken met de verantwoordelijke wethouder. Gelukkig liet wethouder Arjan Kampman van de PvdA al gauw weten sympathiek te staan tegenover deze motie. Ook hem is dit hoge rentepercentage voor de armste mensen in Enschede een doorn in het oog. Echter het aanpassen gaat extra kosten met zich meebrengen voor de gemeente. Door hierover technische vragen te stellen aan de verantwoordelijke ambtenaren bleek al snel dat dit zo’n 100.000 euro extra kosten met zich mee gaat brengen per jaar voor de gemeente. De wethouder zegt toe zich hiervoor sterk te willen maken. GroenLinks besluit de motie in te dienen, met het verzoek om voor het verlagen van de rente een voorstel op te nemen in de zomernota die we in juni verwachten.

Behandeling in de gemeenteraad
Ondanks dat we de wethouder en een aantal oppositiepartijen meehebben komen er veel tegenwerpingen vanuit de coalitiepartijen. Elke coalitiepartij komt met bezwaren of procedurele opmerkingen. Ook de wethouder komt onder vuur te liggen maar hij blijft rustig en consequent. Sommigen vinden het logisch of normaal dat de stadsbank hogere tarieven hanteert. Het lijkt erop dat bij de coalitiepartijen voor dit onderwerp niet het belang van de burger voorop staat. Gelukkig gaat de PvdA om en wordt bij stemming de motie aangenomen. Het compliment hierbij gaat uit naar wethouder Arjan Kampman.