Niet zo heel veel mensen lopen echt warm voor Europese verkiezingen. Toch staat er voor Europa en het Europese Parlement wel degelijk wat op het spel. Daarom zochten we als campagneteam naar een uitnodigende en speelse manier om op straat met mensen over Europa in gesprek te komen. Onze GroenLinks bakfiets sierden we op met een Europese vlag en een bord Waarom kiezen voor Europa? En we maakten van wát er in Europa op het spel staat ook daadwerkelijk een spel. In de drukte van de stad stapten we op mensen af met de vraag om een minuutje bij Europa stil te staan. Dat maakte nieuwsgierig...

Wie er de tijd voor nam kreeg van ons drie knikkers om neer te leggen op een mooi tableau van acht rode en groene tapijttegels. Elk van deze tegels verwees naar een kwestie waarom je voor Europa zou kunnen kiezen: belastingpolitiek, energie- en klimaatbeleid, vrij verkeer van personen, grond- en mensenrechten, asiel- en migratiebeleid, digitale privacybescherming, internationale handelsverdragen, defensie- en veiligheidsbeleid.

Met slechts drie knikkers viel er aan moeilijke keuzen niet te ontkomen. Wie echt niet kon of wilde kiezen kon met knikkers terecht bij een kleurloze negende tegel met vraagteken. Tenslotte hadden we voor iedereen een heerlijk zelfgemaakt GroenLinks taartje als beloning. Zo stonden we onder andere op het DR’AN festival in Roombeek, met veel ROC leerlingen als publiek. Daar kwamen al met al zo’n 250 knikkers op het tapijt te liggen. Het hoogst scoorden energie- en klimaatbeleid, grond- en mensenrechten en ook, opvallend genoeg, defensie- en veiligheidsbeleid. De laagste score was er voor belastingpolitiek en digitale privacy bescherming.

Ook op andere manier hebben we in deze Europese campagne vooral jonge mensen proberen te bereiken. We gingen langs bij zo’n honderd studentenhuizen in de stad en op de campus met een doosje als verrassing, gevuld met zes speciaal gebakken GroenLinks koeken, een flyer en een persoonlijke oproep om te gaan stemmen. Nog veel dank aan alle vrijwilligers die ons in de afgelopen maand bij deze acties hebben bijgestaan. Het resultaat is er naar!