Bart Peeters Weem

Fractievertegenwoordiger, regisseur, communicatieadviseur en theatermaker

“Dat zou ook anders kunnen.”

Op mijn achtste ben ik in Twente komen wonen en sinds 2009 mag ik mezelf Enschedeër noemen toen ik verhuisde naar de stad waar ik al een aantal jaren studeerde. In die periode ben ik de stad nog meer gaan waarderen dan dat ik al deed. Ik studeerde er Bestuurskunde en Overheidsmanagement op Saxion, Toegepaste communicatie op de Universiteit Twente en ben vervolgens als freelancer met iets totaal anders begonnen: theater, cabaret & training. Als freelancer heb ik meegewerkt aan mooie projecten, vooral in deze stad. Onder andere voor scholen, in theaters, voor publiek, voor mensen als u en ik. Het is fantastisch om te zien hoe Enschede zich ontwikkelt en ze iedereen hierin probeert mee te nemen.

Mijn beslissing om in de gemeentepolitiek te gaan is er eentje waar ik lang over gedaan heb.

Simpelweg omdat ik me, net als veel kiezers, enorm kan storen aan hoe het er vaak in de politiek aan toe gaat. Aan de waan van de dag en politiek gewin. Maar als je er wat aan wil veranderen, moet je wel eerst mee gaan doen. En waar ik op zoek ben naar vernieuwing en vooruitgang, naar wat ze noemen een ‘progressief geluid’, heb ik dat gevonden bij GroenLinks onder Jesse Klaver. Daar leven de ideeën die ik graag in uitvoer zou willen zien. Daar leeft Tijd voor verandering.

Tijd voor verandering omdat de vervuiling die we nu met zijn allen produceren onze eigen individuele gezondheid aantast, zorgt voor ziektes en zelfs voor problemen met het klimaat.

Tijd voor verandering omdat door werkdruk, prestatiedruk en alle hoge eisen die we onszelf en anderen opleggen omdat het “nu eenmaal zo gaat” depressies ontstaan, burn-outs, en we met z’n allen ongelukkiger worden.

En verandering is mogelijk; door nieuwe technieken, nieuwe kennis, door datgene wat we geleerd hebben uit de laatste decennia weten we welke kant we op willen.

We kunnen schoner energie produceren, onszelf schoner vervoeren en afval hergebruiken. Dat is geen softe hippie taal, dat zijn zaken waar we waarde mee kunnen creëren, banen mee kunnen creëren en welvaart kunnen creëren. Waar we vooruitgang mee kunnen creëren!  Meer mogelijk maken dan vroeger mogelijk was.

Deze zelfde vooruitgang die ons fysiek gezonder maakt, betekent ook dat we meer tijd kunnen maken voor die dingen die er toe doen. Meer aandacht voor jezelf, je kinderen, je familie en je vrienden. Tijd om aandacht te hebben en te zorgen voor je dierbaren die het nodig hebben én te zorgen voor jezelf.

Als dit allemaal mogelijk is, waarom doen we het dan niet?

Mijn antwoord: (Politieke) wil.

Want dan kom je uit bij de afspraken die we met elkaar maken, hoe we dátgene wat we met z’n allen in bezit hebben en voor werken, verdelen. Bij wat eerlijk is, en wat oneerlijk. Bij de politiek. Helaas doen sommige politieke partijen alsof het níet om deze zaken zou moeten gaan. Volgens sommige partijen moet het allemaal zogenaamd pragmatisch zijn in plaats van dat het over idealen gaat. Niets is minder waar. Zeker bij verkiezingen gaat het over datgene wat we in onze samenleving willen nastreven.

Daarop zeg ik dus: Tijd voor verandering.

Dat is waar ik me, voor GroenLinks en voor u als inwoner van Enschede, in wil zetten.

Bart Peeters Weem