Het 'NIMBY' effect is vaak genoemd in de gesprekken over windmolens. Leuk hoor duurzame energie voor een betere toekomst, maar: Not In My BackYard. Een sociale windmolen kan er echter voor zorgen dat inwoners veel profijt gaan hebben van deze draaiende reus in hun achtertuin. Zoveel profijt dat onze inwoners maar al te graag een windmolen willen. Een sociale windmolen is eigendom van de omwonenden of bijv. van een dorp. Zo kan er dus zelf bepaald worden wat er gedaan wordt met de winst die gemaakt wordt. Een deel van de opbrengst kan bijvoorbeeld gaan naar mooie projecten in de buurt. Omwonenden krijgen met korting zonnepanelen op hun dak. Andere duurzame projecten kunnen worden gestart. Zo kan er zelfs een zwembad open gehouden worden, wordt op de website van Urgenda genoemd. Natuurlijk kan er met de gemeenschap van eigenaren zelf bepaald worden welke winst zij van belang vinden voor de buurt. En niet onbelangrijk, het levert ook nog eens werkgelegenheid op.

Zie ter inspiratie dit filmpje in de omgeving van Nijmegen:

Meer info hierover op de website van Urgenda:

Marjan Minnesma van Urgenda is vorig jaar bij ons in Het Stadhuis geweest om te vertellen over de urgentie en de haalbaarheid van duurzame energie. Daar is heel duidelijk gezegd dat we in 2030 al 100% duurzame energie moeten hebben en minimale uitstoot van CO2. Anders komen we boven de opwarming van 1,5 graden uit. Zie de foto voor het plan dat Urgenda voor Nederland heeft gemaakt. Hierbij hebben ze de passende slogan: Loop geen onnodig risico, zet alles op alles. Het kan als je het wilt!