• Amendement ingediend in de raadsvergadering van 12 november 2018
  • Amendement ingediend door GroenLinks
  • Amendement verworpen

De Raad van de Gemeente Enschede, in vergadering bijeen op 12 november 2018 Gemeentebegroting 2019, meerjarenraming 2020-2022 en stadsdeelagenda's 2019-2022:

Constaterende dat:

• Het college, in de concept programmabegroting, structureel €250.000 heeft vrijgemaakt als budget voor duurzaamheid;
  • De coalitie als doel heeft gesteld dat de hoeveelheid in onze gemeente opgewekte duurzame energie deze periode met 8%-punt moet toenemen;
  • De gemeente als doel heeft gesteld om in 2050 klimaatneutraal te zijn;
  • De gemeente per wijk, samen met bewoners en corporaties, plannen wil opstellen om klimaatneutraal te worden;

Overwegende dat:

• De energietransitie, en duurzaamheid in bredere zin, één van de grootste opgaven is waar de gemeente deze periode voor staat;
  • De lokale overheid daarin een cruciale rol heeft, doordat het onder andere de gemeenschap kan informeren over en inspireren en stimuleren tot het nemen van duurzame maatregelen, het initiatieven kan aansturen en faciliteren, het partijen bij elkaar kan brengen, subsidies kan verlenen, waar nodig regels en randvoorwaarden kan stellen;
  • Er de komende jaren erg veel werk te verzetten is om de energietransitie echt in gang te zetten;
  • Veel partijen in de gemeenschap aan de gang zijn of willen met verduurzaming, maar vaak wel hulp nodig hebben;
  • Het onwenselijk is wanneer goede initiatieven op de plank blijven liggen of doodbloeden doordat de gemeente onvoldoende middelen en/of ambtelijke capaciteit beschikbaar heeft om deze initiatieven tot realisatie te brengen;
  • De energietransitie veel werkgelegenheid zal opleveren, en daarmee een belangrijke economische stimulans kan zijn;

Besluit het raadsvoorstel als volgt te wijzigen:

Aan het dictum van het raadsvoorstel het volgende beslispunt toe te voegen:
- Het budget voor duurzaamheid structureel met €500.000 te verhogen aanjagen aanjagen en versnellen van de energietransitie en de ommeslag naar een groene, duurzame economie;
- Dit te dekken door het economisch beleid met €500.000 structureel te verlagen;
- De programmabegroting conform bovenstaande te wijzigen;

En gaat over tot de orde van de dag.