Ik zeg u eerlijk of het per se beter is om fysiek bij elkaar te zitten, ik weet het niet. Aan de ene kant is het fijn om elkaar in het echt te zien, om informeel bij te praten en is het wat persoonlijker allemaal. Aan de andere kant lijkt het vergaderen wat langer te duren en kan ik minder gemakkelijk vergaderen in mijn pantoffels. Ook in de politiek heeft elk voordeel zijn nadeel.

Het persoonlijke is een stuk prettiger, zeker als mensen uit West komen inspreken en vertellen wat er leeft en speelt. Zo was er een inspreker uit Twekkelo om ongenoegen te uiten over de communicatie met de gemeente over de energieplannen in Enschede. Net als velen zullen zij vrezen voor aantasting van hun leefomgeving door zonnevelden of windmolens. Op zich begrijpelijk. Daarom is het belangrijk om met elkaar in gesprek te blijven omdat het belang van duurzame energie zo groot is. Er zijn in onze stad maar een paar plaatsen geschikt voor de komst van windmolens, dus die moeten heel serieus bekeken worden. Heel kort door de bocht kan een windmolen op het van Heekplein nu eenmaal niet, en ben je aangewezen op het buitengebied, bijvoorbeeld bij de snelweg.

Verder spraken we in de vergadering over een bedrijf dat banden verwerkt en zich wil vestigen in de haven. Iets waar we als GroenLinks niet per se blij mee zijn, maar waarvan het de vraag is of de bestaande regels zoiets tegen kunnen houden. Een collega van een andere fractie had elf vragen ingediend die vrij technisch waren. Daardoor ging het vrij lang over de vraag of de wethouder hierop moest en ging antwoorden, of niet. Was dat een nuttige discussie? Waarschijnlijk niet, het voelde in ieder geval niet zo. Uiteindelijk werd toch besloten dat de vergadering niet bedoeld is om zo specifiek op technische details van zo’n kwestie in te duiken. Daar zijn andere plekken voor. (Te weten technische vragen en technische sessies.)

Een mooi plan wat de revue passeerde was het ontwikkelingsplan voor Cromhof, een gebied onder de Getfertsingel en naast de Zuiderval. Plannen voor een mooie groene wijk met cultuurhistorie en weinig auto’s. Voor GroenLinks een mooi plan. Een inspreker, Hanny Flore, hield een mooi pleidooi voor een seniorenhof. Helaas overleed zij een paar dagen na haar bijdrage, wat een verlies is voor Enschede. Het seniorenhof is een mooie suggestie, al is het de vraag of de Cromhof daar de beste plek voor is, omdat dit plan juist doelgroepen door elkaar wil laten wonen, zo laat de wethouder weten. Wat ons betreft wordt elders in de stad zeker naar een goede plek gezocht. Daarnaast zijn er collega’s van andere fracties die nu al aangeven dat er in Cromhoff wel genoeg ruimte moet zijn voor auto’s. Wat ons betreft juist niet. Als iemand graag meerdere eigen auto’s voor de deur wilt, dan moet hij of zij gewoon een andere plek zoeken. Het is juist goed dat er wijken komen waar de auto niet op de eerste plek staat.

Dat waren zoal wat dingen die in deze West voorbij kwamen. Waarbij ik u maar even de discussie bespaar of sommige van de punten wel of geen ‘hamerstuk’ moesten zijn in de raadvergadering (of ze wel of niet besproken gaan worden.) Zo eindigde deze fysieke vergadering. Op naar een volgende, in stadsdeel West zelf. Want daar gebeurt het.