In de raadsperiode 2006-2010 zijn, met GroenLinks in het college, de eerste stappen gezet op weg naar een duurzame gemeente. Sindsdien is er veel over duurzaamheid gepraat en hebben vele visies en beleidsdocumenten het licht gezien. Het besef dat we voor een grote opgave staan wordt breed gedeeld. Maar als het gaat om concrete resultaten, dan blijven we helaas achter op onze doelen. De komende raadsperiode wordt dan ook cruciaal voor de grootste transitie waar onze maatschappij voor staat. De vraag is of Enschede een grote sprong voorwaarts neemt om met de voorhoede mee te doen, of dat we genoegen nemen met een plekje in het rechterrijtje.

De afgelopen raadsperiode heeft GroenLinks het debat over duurzaamheid gedomineerd, hebben we veel voorstellen gedaan om college en coalitie de duurzame kant op te wijzen, heeft GroenLinks gezorgd dat de juiste kaders worden gesteld (energievisie) en dat de juiste stip op de horizon is gezet (Enschede is uiterlijk 2050 klimaatneutraal).

Ook de komende raadsperiode wil GroenLinks het debat over duurzaamheid blijven leiden en wil GroenLinks samen met bewoners, bedrijven én andere politieke partijen de omslag naar een duurzame samenleving concreet vorm geven. En GroenLinks durft daarin ook duidelijke keuzes te maken.

GroenLinks kiest naast zonneenergie ook bewust vóór windenergie. We zullen beiden nodig hebben om onze doelen te realiseren. En natuurlijk moet zorgvuldig worden gekeken waar windmolens kunnen staan, moet de omgeving worden betrokken én gecompenseerd voor mogelijke overlast. GroenLinks kiest ook nadrukkelijk vóór de fiets en het Openbaar Vervoer. Ook als dat betekent dat auto's soms wat langer moeten wachten. Want alleen door écht te kiezen maken we van Enschede een echte fietsstad. En dat maakt de stad niet alleen gezonder en duurzamer. Want met iedere automobilist die voortaan de fiets neemt, nemen ook de verkeersproblemen in Enschede af.

En GroenLinks kiest vóór schone lucht. Want schone lucht is letterlijk van levensbelang. GroenLinks wil daarom geen brommers op fietspaden en het stadserf, overlast van houtkachels aanpakken, doorgaand verkeer uit de binnenstad weren en de mogelijkheden voor een milieuzone onderzoeken. GroenLinks kiest bovenal vóór onze toekomst, want ook de generaties na ons verdienen het om in een gezonde, leefbare en duurzame gemeente te leven.

GroenLinks wil dat Enschede de sprong voorwaarts maakt en voorop gaat lopen in de transitie naar een duurzame maatschappij. Met een grote GroenLinks-fractie in de gemeenteraad kunnen we ook andere partijen bewegen met ons mee te gaan, zodat we samen de juiste groene keuzes maken.

Stem voor een duurzaam, groen en gezond Enschede daarom op 21 maart GroenLinks!