• Motie mede-ingediend in de raadsvergadering van 10 december 2018 (4 februari 2019 in stemming gebracht)
  • Motie ingediend door SP en GroenLinks
  • Motie aangenomen

De gemeenteraad van Enschede, in vergadering bijeen op maandag 10 december 2018,

Constaterende dat:

• In Ahaus een tijdelijke opslaghal voor kernafval is gelegen;
  • Transporten van 152 Castor-containers met 300.000 bestraalde splijtstofelementen van Jülich naar Ahaus zijn gepland;
  • De stad Ahaus eist dat de tussentijdse opslag van radioactief afval in Ahaus wordt beëindigd door de snelst mogelijke inzet van een eindopslagplaats in Duitsland voor hoogradioactief afval, uierlijk bij het verstrijken van de opslagvergunnung in Ahaus op 31 december 2036;
  • De stad Ahaus van de Duitse regering en van de landsregering van Noordrijn-Westfalen eist om de opslag van de containers in Jülich mogelijk te maken totdat een eindopslagplaats beschikbaar is;
  • De stad Ahaus van de Vrijstaat Beieren eist om voor het hoogradioactieve afval van de onderzoeksreactie München II onmiddelijk een tijdelijke opslagfaciliteit aan te vragen en zo snel mogelijk op de locatie te bouwen, en hoogradioactief afval van de onderzoeksreactor niet naar Ahaus te brengen;

Overwegende dat:

• Transporten van radioactief afval naar Ahaus onnodig en gevaarlijk zijn;
  • Deze transporten risico’s voor de veiligheid en gezondheid van inwoners van Ahaus en de ruime omgeving, waaronder Enschede, met zich meebrengen.

Spreekt uit:

• De inspanningen van het gemeentebestuur van Ahaus te steunen om de veiligheid en gezondheid van de inwoners van Ahaus en de regio te beschermen.

Verzoekt het college op:

• Deze motie te zenden aan het gemeentebestuur van Ahaus, het bestuur van de EUREGIO, Regio Twente, Veiligheidsregio Twente, de regering en het bevoegde ministerie van Noordrijn-Westfalen en aan de regering en het bevoegde ministerie van de Bondsrepubliek Duitsland en Tweede Kamer.

En gaat over tot de orde van de dag.